Elever på studietur til Tyskland

Elever fra Vg3 Medier og kommunikasjon er denne uka i Freiburg i Sør-Tyskland.

Samarbeid med tysk skole

De samarbeider med en skoleklasse fra Gertrud Luckner Gewerbeschule om å lage plakat-utstillinger i henholdsvis Tyskland og Norge. Første utstilling ble åpnet 19. oktober i Freiburg, og består av trykte plakater. Elevene har valgt ulike temaer, men alle temaene berører følelsen av å tilhøre ett bestemt sted i Europa, men samtidig ha en felles europeisk identitet.

Plakatene kan du se på prosjektets egen hjemmeside.

Prosjektet fortsetter i 2023

Neste år vil elevene møtes i Norge for å stille ut plakater i Hamar. Mange av plakatene vil være de samme, men med en digital vri. Elevene skal lære seg animasjon og AR-teknologi for å gjøre plakatene mer interaktive og levende. Første kurs blir avholdt allerede 20. oktober i Freiburg. Programvare er i hovedsak Adobe After Effects, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop og appen Artivive.

Erasmus+

Prosjektet finansieres av EU gjennom ordningen Erasmus+. Skolen har flere samarbeidsprosjekter med ulike land på tilsvarende måte. To medielærere fra Hamar katedralskole følger elevene på studieturen.

Elever fra 3MOK på vei til Freiburg. Alle måtte ha på seg masker på tog i Tyskland. - Klikk for stort bildeElever fra 3MOK på vei til Freiburg. Alle måtte ha på seg masker på tog i Tyskland.