Ahmad og Vebjørn skal til OL

De to elevene skal representere Norge i Biologi-OL og Matematikk-OL.

Biologiolympiaden

Ahmad Sadek (3STC) reiser til Den Internasjonale Biologiolympiaden i Al Ain, som ligger i De Forente Arabiske Elever - Klikk for stort bildeElever Hamar katedralskole Emirater, senere i sommer.

Hele 978 elever deltok i første kvalifiseringsrunde av biologiolympiaden. Bare 93 elever gikk videre til andre runde, og i finaleuken var det bare 16 elever, som konkurrerte om plassene til OL.

Derfra var det 4 elever som kvalifiserte seg til den internasjonale finalen, der Ahmad var en av dem!

Matematikkolympiaden

Vebjørn Holm-Gjerde (2STB) skal til i Japan i sommerferien. Han har kvalifisert seg til Den Internasjonale Matematikkolympiaden.

I første kvalifiseringsrunde av matematikkolympiaden deltok 2500 elever. Disse ble til 253 i andre runde og til 29 i finalen. Vebjørn var med i en ekstra kvalifisering, Nordisk matematikkonkurranse, og dette ga han OL-billetten.

Elever - Klikk for stort bildeElever Hamar katedralskole