Kunst, design og arkitektur

Er du kreativ og liker design? Synes du teoretiske fag er interessante? Da kan kunst, design og arkitektur være noe for deg!

Hvem passer studiet for?

Kunst, design og arkitektur passer for deg som er kreativ og glad i å tegne. Du må være interessert i design, form og farge. Mye av det du skal jobbe med hos oss handler om estetikk. Du bør også like å bruke hendene og være interessert i å lage gjenstander.

Du lærer

• å tegne
  • å utforme gjenstander i forskjellige materialer
  • å videreutvikle dine kreative evner
  • om kunst og kultur
  • om steds- og byutvikling
  • teoretiske fag

Programområdet inneholder både praktisk og teoretisk tilnærming til kunst- og kulturhistorie, design og arkitektur.

Modell av interiør, designet av elever på Hamar katedralskole - Klikk for stort bilde Hamar katedralskole

Du oppnår

• studiekompetanse som forberedelse til høyere utdanning

Hvis du tar høyere utdanning, kan du blant annet bli

• arkitekt, landskapsarkitekt eller interiørarkitekt
  • produktdesigner, industridesigner eller grafisk designer
  • kunst- og kulturformidler, kurator eller kunstner

Du kan også bruke studiekompetansen til å utdanne deg til andre yrker. Med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter.

Arbeidssteder kan være

• arkitektkontor eller bygg- og entreprenørbedrifter
  • produksjonsbedrifter eller designbyråer
  • museer, gallerier eller kunstneratelier

Generell eller spesiell studiekompetanse

Alt etter hvilket programområde og hvilke programfag du velger, vil du kunne oppnå generell eller spesiell studiekompetanse.

Det undervises i programfag innen Kunst, design og arkitektur hver uke: 10 timer i uka på Vg1, 15 timer i uka på Vg2 og 20 timer i uka på Vg3. I tillegg kommer studieforberedende fag. Du har 35 skoletimer i uka totalt.

Les mer om kunst, design og arkitektur på vilbli.no